dinsdag 26 augustus 2014

Blauwe bessen...


Na een tijd is t weer zo ver...
Hier een post over voordelen van blauwe bessen...

Waarom ik een post maak over blauwe bessen komt door mijn collega Alexandra...

Op een of andere manieren ga ik er bijna van uit dat sommige dingen gewoon algemeen bekend zijn...
Maar dat blijkt niet zo te zijn...

Alexandra zat lekker aan de blauwe bessen in de nachtdienst en ik zeg zo dat is echt gezond doe je goed...
Maar zij zegt ik vind ze gewoon lekker...

En het enige wat ik dacht was "dat is dan toch mooi meegenomen"...
Ik zou willen dat ik ze standaard gewoon lekker vond...
Jammer genoeg is dat niet zo...
En ze zijn ooo zooo gezond...

Maar waarom zijn ze nou zooo gezond die kleine blauwe besjes....

Image van www.rawfood-superfood.nl

De voordelen:

* Verlaagd de bloedsuikerspiegel 
* Verminderd buikvet
* Cholesterol verlagend
* Produceert collageen
* Bevat anti-oxidanten
* Bevat vitamines
* Houd de schildklier werking in evenwicht
* Verbetert de spijsvertering 
* Gaat buikloop tegen
* Goed voor de ogen ook vermoeide ogen
* Gunstig voor lymfeklieren (ook slecht werkende)
* Gunstig voor opgezette klieren
* Hoog kalium gehalte
* Neemt zwangerschap klachten weg
* Positieve werking op lever en galblaas
* Helpt de urinewegen gezond te houden
* Verminderd de kans op infecties 

Veel van de voordelen komt door de mooie blauwe kleur van de bessen...
De blauwe kleur van de bessen komt door Anthocynine...
Deze stof blijkt:

* Ontstekingen remmend
* Anti-verouderend
* Cholesterol verlagend 
* Beschermd tegen verschillende ziektes
* Stimuleert collageen productie (super goed aangezien de bes buikvet verminderd, collageen houd
  de huid soepel en strak)

Het enige nadeel van de bessen is dat als je ze verwarmd en of met suiker verwerkt dat de meeste goede eigenschappen verloren gaan...
Dus in thee of in jam heeft het niet echt zin...

Op het internet vind je verschillende manieren om ze te combineren zowel in smoothies of in yoghurt...
Dus als je ze gewoon uit een bakje eten niet lekker vind zijn er genoeg mogelijkheden om toch de voordelen in je lichaam te krijgen...

Als ik ze dan toch wil eten dan doe ik t vaak op deze manieren....

Blauwe bessen in een (soya, almond, Rice enz melk) smoothie met banaan en wat honing is super lekker...
Of havermout met Griekse yoghurt met blauwe bessen en banaan lekker ontbijt...
En als je het dan helemaal goed wil doen, zet je een avond van te voren de Griekse yoghurt met havermout (er door geroerd) al in de koelkast en doe je er in de ochtend de bessen en banaan bij...

Hoop dat jullie wat aan de post hebben...

Greets C.
Image van www.Ilovehealth.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten