dinsdag 1 juli 2014

FoodPrep Dag 2...


Vandaag weer lekker gegeten door de voorbereiding op maandag avond....

Voor mijn ontbijt moest chia zaden in water weken...
Dit kan ook in alle soorten melk maar ik koos water...
Ik deed 2 theelepels chia en water er op...
Moest t nog wel een beetje uit zoeken hoe t precies ging werken maar dat was vrij simpel...
Het weken gaat ook best wel snel en nemen veel vocht op, toen de zaadjes er mooi uit zagen heb ik er toch nog een beetje water bij gedaan want ze zagen er nog niet zo uit zoals ik ze op foto's gezien had...
Heb ze toen ik ging slapen in de koelkast gezet, ik heb begrepen dat dat niet nodig is maar vind t zelf een fijn idee....

Hier een foto van hoe ze er uit zagen en hoe ze worden na het weken...
Foto aan de linkerkant is zoals ze waren, rechts is na het weken.
Je ziet dat er ruimte tussen de zaadjes zit dat is de vocht die ze opgenomen hebben en daardoor word t gelachtig.... 
Chia zaadjes kunnen heel veel vocht opnemen en daarom ook super goed met warm weer....


Chia zaden bevatten vezels, mineralen, proteïne en omega-3....
Hou rekening met als je niet tegen noten kan dat je dit misschien niet moet uitproberen t word vaak verwerkt in een fabriek waar ook noten worden verwerkt...
Kijk op de verpakking voor die info...
Xenos chia zaden komen uit een fabriek waar ook noten verwerkt worden....

Het is wel zo dat chia zaden een neutrale smaak hebben dus je kan ze in verschillende gerechten gebruiken...
Hou rekening als je ze gebruikt zonder te weken dat je er niet te veel van gebruikt, in je lichaam gaat t uitzetten waardoor je minder een honger gevoel hebt, zorg er voor dat je dan wel veel drinkt...
Om chia zaden zit een enzymlaagje, dus zorg er echt voor dat je genoeg vocht drinkt als je ze zonder weken gebruikt...
Er zitten veel vezels in dat werkt super goed bij verstoppingen maar als je ze niet geweekt hebt en je neemt te weinig vocht kan t ook verstoppingen veroorzaken door het enzymlaagje....
Chia zaden nemen ongeveer 10x zoveel vocht op als hun eigen gewicht... 
Dus t ligt aan de vocht hoe groot ze worden...
Je kan ze weken met alle soorten melk (voor wat smaak aan de gel) of water...

Ik had maar 2 theelepels laten weken en moet eerlijk zeggen dat is geweekt heel erg veel...
Van de geweekte chia zaden heb ik maar 2,5 theelepel gebruikt voor in mijn ontbijt...
Gelukkig kan je de geweekte chia zaden ongeveer een week bewaren dus dat is wel weer mooi mee genomen in mijn geval...



Terug naar het eten van dinsdag 1 juli '14...



Ontbijt:     Smoothie van chia, soyamilk en aardbeien...


Lunch:     Wrap, dun laagje Philadelphia, sla, 1 eiwit en stukje gebakken kipfilet in stukjes.

Snack:     Snack wortels.

Avond:     Zalm met gemende groente (bloemkool, broccoli en wortel).

Snack:     Bakje kersen.



En vanavond na t werk weer gekookt voor de volgende werk dag...
En gelukkig is t allemaal gezond want ik ben nogal een persoon van proeven...

Morgen zal ik weer een post doen van mijn dag foodprep...
Hoop dat ik van de week een betere planning heb zodat ik voor een aantal dagen kan klaar maken...

Hoop dat jullie hier wat aan hebben en bedankt voor t lezen...

Greets C.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten